18.03.2010

Smerters intensitet

Før operationen sagde lægen til mig at når jeg vågnede ville jeg have smerter i en grad, jeg ikke vidste fandtes.
Jeg tvivlede faktisk på at han havde ret, fordi jeg har født mine 4 sønner uden at få nogen form for smertelindring, men bestemt ikke fordi jeg ikke oplevede veernes smerte.

Jeg har grublet over om han så havde ret. Var smerterne værre end veer?

Veernes styrke var for mig, kraftigere men til gengæld er veer gode smerter, som jeg kan arbejde med, som er tidsbegrænsede, ofte endda med en lille pause imellem og som indenfor overskuelig fremtid medfører et sandt mirakel. Det giver et helt andet udgangspunkt for smerte oplevelsen.
Når man har veer kan man som regel også bevæge sig i en eller anden grad og jeg har altid følt at jeg har kunnet bruge min vejrtrækning til at vende mig helt indad og acceptere smerterne som positive bølger der er rullet ind over min krop, med et klart defineret formål.

Disse smerter var helt anderledes.
Dvs jeg kunne sagtens acceptere smerterne efter operationen, men jeg kunne ikke ligge i flere dage og vende al opmærksomhed indad og jeg kunne heller ikke arbejde med smerten. Den var der bare konstant. Og for hver lille bevægelse blev den forstærket. Der var ingen udsigt til hvornår det ville stoppe og der var ingen ro omkring mig til at håndtere smerterne på den måde der var bedst for mig.
Fx føltes det voldsomt når hele min krop var i 'alarmberedskab' så alle sanser var skærpede og alligevel sløve af medicin, og der kørte et fjernsyn konstant, og ofte var der en masse besøgende hos de andre patienter som snakkede og grinede osv.
Så jo, han havde sådanset ret. Disse smerter var værre fordi omstændigederne var helt anderledes.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar